mandag 3. oktober 2011

Hva er egentlig surdeig?


Er du en av dem som i mange år har sett med misunnelse på steinbakte surdeigsbrød hos bakeren, og tenkt at det er skrekkelig trist at jeg aldri får smake slike? Glutenfrie brød har liksom bare alltid vært det stikk motsatte av slike brød... Smulete, smakløse og med myke og kjedelige skorper...

Jeg må innrømme at for mindre enn ett år siden, var jeg overbevist om at gode rundstykker bakt med bakepulver, var det nærmeste jeg kom "vanlig" brødbakst (oppskrifter på flere slike finner du i boken 100 % naturlig). Disse rundstykkene både smakte godt, var sunne og mye mer saftige enn det kjøpte glutenfrie brødet. Likevel var dette langt fra bakerens surdeigsbrød.

Så var det dette med surdeig, da. Surdeig er ingen ny oppfinnelse. Surdeigskunsten er en eldgammel kulturarv, som er blitt brukt over store deler av verden i tusenvis av år. Mest sannsynlig oppdaget man effekten av "gjenglemt" deig i baketrauet, som gjorde at brødet hevet seg mye bedre når denne deigen ble blandet med nylagd brøddeig. Noen bruker nøyaktig samme metode i dag, det vil si å spare litt av brøddeigen til neste bakst. De aller fleste lager likevel en surdeig med en litt mer møysommelig prosess over flere dager, der kun mel og vann brukes. Denne surdeigen kan vare i månedsvis (kanskje år), med riktig bruk og riktig "mating". Man trenger da lite eller ingen bruk av vanlig gjær.


Den siste tiden er baking med surdeig plutselig blitt populært også blant helt vanlige folk, som ønsker seg ekstra godt hjemmelaget brød og som nesten lager surdeigsbaksten om til en hobby. Det er en kjent sak at med en gang flere får øynene opp for noe, så blir det plutselig testet ut mange nye måter å lage "den beste" surdeigen på. Også her i Norge har vi fått kjennskap til litt av "surdeigsbølgen" fra blant annet Sverige.

Som cøliaker eller glutenallergiker/ glutenintolerant, så kan man bli litt motløs ved alt fokuset på riktig type rugmel og hvetemel. Glutenet i melet blir ofte trukket frem som noe av det viktigste for å få best resultat... Likevel er det ikke dermed sagt at det er helt umulig å lage skikkelig surdeig av glutenfritt mel. Jeg fikk erfare (etter mye prøving og feiling), at resultatet ble TO svært "spudlende" og effektive surdeiger. Begge to har til nå vart i over et halvt år.

Jeg gleder meg veldig til dere der ute begynner å eksperimentere med glutenfrie surdeiger. Begge mine oppskrifter er nøye forklart med både tekst og bilder i boken Smakfulle, glutenfrie brød. Det er helt sikkert mange andre måter å gjøre dette på, og jeg ser frem til å utveksle erfaringer med dem av dere som tør å kaste dere over utfordringen!

8 kommentarer:

  1. Eg følgjer gjerne bloggen din vidare. Har ei dotter på 2,5 år med cøliaki, og ser fram til å prøve ut oppskriftene i den nye boka di :)

    SvarSlett
  2. Så koselig, Liv Janne! Håper oppskriftene faller i smak hos datteren din :)
    Lene

    SvarSlett
  3. Gleder meg veldig til boken din! Mannen eksperimenterte med glutenfritt surdeigsbrød i sommer, og det ble kjempegodt, så det skal bli spennende å prøve dine oppskrifter. Likte godt den forrige boken din og!

    SvarSlett
  4. Kjempespennende at det er andre også som eksperimenterer med surdeig, Marie! Tror virkelig at dette kan bli en ny trend for oss som ikke tåler gluten :)
    Lene

    SvarSlett
  5. Hei, dette ser lovende ut! Jeg baker også glutenfritt med surdeig, og vil gjerne kjøpe en kopi av den nye boken din. Legger du inn en link til kjøp når boken er klar?
    Kristin

    SvarSlett
  6. Hei Kristin! Gir beskjed med en gang boken er klar, slik at dere da kan kjøpe den. Veldig gøy at det er flere som allerede baker med surdeig!
    Lene

    SvarSlett