torsdag 6. desember 2012

Salt og søt julekonfekt



I går spurte jeg på facebookgruppen Snadder uten gluten om noen hadde oppskrift på julekaker eller småkaker med peanutter og sjokolade. Det var det mange som hadde! Tusen takk til alle som delte gladelig av sine erfaringer :)

Etter litt tankevirksomhet kom jeg frem til at jeg hadde lyst til å prøve meg på konfekt. En blanding av noen av de gode tipsene som kom i går.

Oppskriften er latterlig enkel og resultatet komplisert godt! Den tydelige smaken av det salte og søte gjør denne konfekten til en foreløpig favoritt.

Julekonfekt

200 g mørk sjokolade 
100 g peanutter
selvvalgt mengde puffet ris
eventuelt litt kokos til pynt


Del opp sjokoladen, og smelt den i vannbad (det vil si ha gryten med sjokolade oppi en annen gryte med varmt vann). På denne måten unngår man å svi sjokoladen.



Hell peanuttene og puffet ris i den smeltede sjokoladen.

Sett konfektbitene med teskje på matpapir, og la dem stivne der. Ha konfekten i en fin krukke. 

Dette er en super adventsgave, som både er vakker å se på og såååååå god å spise!





6 kommentarer:

  1. Sånne kan jeg ikke lage, for de kommer bare til å bli spist...

    Jeg venter tålmodig på surdeigskurset! Nå er det kunngjort offentlig :)

    http://magefolelsen.blogspot.no/2012/12/i-love-your-blog.html

    SvarSlett
  2. Ja, Heidi, disse er farlig gode - man må ha knallhard selvdisiplin for å gi dem bort ... Angående surdeigskurset, så er det ikke lenge til før jeg setter ny dato! Regner med at påmeldingen kan starte i midten av januar. Det er bare å glede seg :) Legger ut info her ganske snart etter nyttår. Ha en fin uke! Lene

    SvarSlett
    Svar
    1. ser veldig bra ut, men trenger tips om hva slags kokesjokolade og ris du har brukt. Ikke alt er glutenfritt...

      Slett
  3. Dette så veldig fristende ut, men lurer på hva slags sjokolade og puffet ris du bruker? Ikke alle typer er glutenfrie og ønsker meg noen tips.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Det er helt sant at noen kokesjokolader inneholder hvetemel, mens andre inneholder "spor av" hvete. Puffet ris inneholder også "spor av" hvete (iallefall alle de typene jeg har sett). Tidligere har jeg fått mange spørsmål om nettopp dette, og har derfor skrevet et ganske langt innlegg om nettopp hva som kan kalles glutenfritt. Anbefaler deg å lese dette: http://100prosentnaturlig.blogspot.no/search/label/informasjon%20om%20hva%20som%20kan%20kalles%20glutenfritt.
      Selv om disse "spor av"- produktene MULIGENS kan være forurenset av hvetemel gjennom produksjonsprosessen, er selve produktene likevel naturlig frie for gluten (dvs de inneholder ikke hvetestivelse). På grunn av de endrede reglene som nå er satt ut i livet, kalles de naturlig glutenfrie produktene bare for "glutenfrie". Faktisk så har mange produsenter av hvetestivelse også senket nivået av gluten til under 20 ppm, og kan derfor også kalles "glutenfrie". Det er veldig forskjellig hvor ømfintlig en som må spise glutenfritt er, men de aller fleste med cøliaki kan spise produkter som inneholder "spor av" hvete.
      Håper dette var litt forståelig, og ikke bare forvirrende! Selv bruker jeg Freia Dronningen sjokolade, som er merket: "kan inneholde spor av mandler, nøtter og hvete".
      Lene

      Slett
  4. Kanskje jeg skal lage julegave til meg selv;-)

    SvarSlett