onsdag 31. oktober 2012

God morgen Norge og krydderkake

I går var jeg så heldig å få være med i God morgen Norge igjen. Jeg storkoser meg på kjøkkenet sammen med Wenche :) Vi pratet mye om den nye boken min Gøy med glutenfritt, og så bakte vi krydderkake. Oppskrifen på denne kaken står i boken, men jeg skal gi dere den her også. Hele God morgen Norge - gjengen fikk smake kaken, og det var høylytt begeistring :) Ingen legger merke til at dette er bakst uten gluten!





Krydderkake

200 g smør

600 g sukker

4 ts kanel

2 ts kakao 
(Wenche brukte 2 ss kakao, og det gikk også helt utmerket!)
4 ts natron

500 g Jytte Original

100 g Schär Mix C 
(gjerne sikt dette melet for lettere å unngå klumper)
1 l skummet kulturmelk


Bland alt det tørre.

Smelt smøret, og ha det i det tørre sammen med kulturmelken. Rør godt til deigen er klumpefri.

Hell røren over i en stor, bakepapirkledt langpanne.

Stek kaken på 180 grader, midt i ovnen, i cirka 40 minutter.





Sjokoladeglasur

100 g smør
4 ss matfløte
2 ss vann
350 g melis
4 ss kakao
1 ts vaniljesukker


Kok opp smøret, og bland i resten av ingrediensene direkte i kjelen.

Rør godt til glasuren er glatt og fin.

Sjokoladeglasuren må alltid smøres på når kaken er varm.

Krydderkaken blir veldig saftig. Den kan enten fryses, eller oppbevares i kjøleskapet i flere dager.

4 kommentarer:

  1. Gratulerer med tv-opptreden og takk for at du tok deg tida til å samle på blogger og nettsteder i bloggen din. Det var ikke mulig å legge inn kommentar der, så jeg gjør det her: Det hadde vært veldig fint hvis min blogg glutenfrioglykkelig.blogspot.no
    kunne få være med på lista!?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemeldingen, Silja! Nå er bloggen din lagt til i listen :) Lene

      Slett
  2. Jeg prøver nå å samle alle mine glutenfrie oppskrifter
    på : www.ingvild.no


    Mvh Ingvild

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er linken lagt til i listen, Ingvild! Ha en fortsatt fin dag!
      Lene

      Slett