fredag 16. mars 2012

Vellykket surdeigskurs!


På onsdag braket det løs, med tidenes første glutenfrie surdeigskurs. Det ble fantastisk kjekt! God stemning på Sandes Brygge, gjorde også sitt til at kvelden ble så vellykket. Jeg har allerede fått flere tilbakemeldinger om at kursdeltakerne er igang med mating av råsurdeigene sine. Noen har til og med satt sin første deig til surdeigsbrød - spennende!

Stavanger Aftenblad var også på besøk, og det står en flott artikkel i dagens avis.



Det var en del som ikke kunne komme denne gangen, men jeg ser ikke bort fra at et nytt kurs kan arrangeres om ikke så lenge (muligens i mai). Er det noen flere interesserte, så ta gjerne kontakt enten her på bloggen, på facebooksiden "Snadder uten gluten" eller pr e- post (lensimo(at)gmail.com).

4 kommentarer:

  1. Hei
    Takk for flott nettsted!
    Jeg har akkurat blitt oppmerksom på surdeig til baking med gluten. Velsmakende, fasinerende og veldig enkelt!
    Så har det seg slik at to familiemedlemmer har utviklet glutenintoleranse, og da lurte jeg på om det var mulig å lage surdeig av andre melsorter enn rug. Slik fant jeg siden din. Skulle gjerne vært på kurs i Sandnes. Men står det oppskrift på surdeig i bakeboken din?

    SvarSlett
  2. Hei, Magnhild! Tusen takk for koselig kommentar! Det står nøye forklart oppskriften på å lage to ulike råsurdeiger i "Smakfulle, glutenfrie brød". Håper du vil like den glutenfrie surdeigsbakingen like godt som den med gluten :) Lene

    SvarSlett
  3. Fikk heldigvis med meg både bakekurset på Sandnes Brygge, samt to små glass med surdeig. Nå - en og en halv måned og en mengde surdeigsbrød senere - er jeg fortsatt like begeistret! Brødene jeg tar med meg når jeg skal ut til andre og spise har en tendens til å forsvinne som dugg for solen... Jeg må nesten skynde meg å grabbe et par skiver før fatet er tomt. Tilbake står det kjedelige, tørre "kjøpebrødet". Ellers må jeg si at du er litt for beskjeden i omtalen av boken din. Disse oppskriftene på surdeigsbrød bakt av naturlig glutenfritt mel er intet mindre enn en revolusjon! Takk!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for fine ord, Jeanette :) Jeg er helt enig angående surdeigsbrødet, og håper at flere og flere får øynene opp for denne fantastiske måten å bake på fremover! Vi får bare fortsette å spre det gode budskap ;) Tror nok at det enda er en del som er litt tilbakeholdne på grunn av at dette er noe helt nytt - men med litt starthjelp, så oppdager de nok det geniale etter hvert :)
    Lene

    SvarSlett