tirsdag 1. juli 2014

Pannebrød på grillen!

Det er sommer, og vi oppfordres stadig til å lage nye og spennende retter som kan grilles. Favoritten min er grønnsaksspyd, maiskolber og skikkelig mørt kjøtt. Og nå også pannebrød! Disse småbrødene inneholder kun bakepulver, og er derfor rørt sammen i en fei. Med litt frisk oregano i, blir de perfekt tilbehør til en skikkelig grillmiddag.




Pannebrød


100 g Schär Mix C
100 g Schär Mørk Fiberbakst
50 g glutenfrie havregryn
1 ts Fiber Husk
½ ts salt
1 ½ ts bakepulver
1 ss solsikkeolje
1 dl eplejuice
1 dl skummet kulturmelk
1 egg
½ ts eplesidereddik
et par never med frisk oregano (valgfritt)



Bland alt det tørre.

Ha i resten av ingrediensene, og kjør deigen i kjøkkenmaskin til den er jevn og fin.

Ha litt Schär Mix C på hendene, og trykk ut små brød med en tykkelse på omtrent ½ cm.

Legg brødene på tørr stekepanne eller grill, og stek dem i noen minutter på hver side, på middels høy temperatur. Så er det bare å nyte nystekte brød sammen med godt smør :)

3 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg har boken din 100% naturlig, hvor du hovedsaklig bruker mel fra Holmen Crisp, og begrunner det i stor grad med næringsinnholdet. Her på bloggen ser jeg at du har byttet til å bruke Schär. Er det en grunn til dette utover et evt bytte av sponsor? Hilsen Kristin som prøver å få i seg den maten som er best for kroppen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kristin!

      Da jeg lagde oppskrifter til, og skrev boken, "100 % naturlig", var ikke Schär sitt mel å få kjøpe i norske dagligvarebutikker. De ulike typene av jyttemel fra Holmen Crisp var da de eneste meltypene som var naturlig glutenfrie, dvs uten hvetestivelse, og i tillegg svært næringsrike i forhold til for eksempel mel basert på kun hvetestivelse. Jeg brukte fire år på å få gode oppskrifter med bruk av kun jyttemel. Selv om melet er næringsrikt, er det vanskelig å få bort den glutenfrie bismaken. I boken "100 % naturlig" bruker jeg derfor kun bakepulver i brødbaksten. Brødbaksten er god på smak, men den blir fort smulete og tørr. I boken "Smakfulle, glutenfrie brød", bruker jeg surdeig og langheving. Da forsvinner all bismaken i jyttemelet, og baksten blir mye saftigere.

      Bakeegenskapene til de ulike typene av jyttemelet er ikke de aller beste. Det vil si at deigene ofte blir svært klissete. I 2012 oppdaget jeg Schär sitt naturlig glutenfrie mel (Mix B), og det var en helt ny verden å bake med dette melet. Deigene ble smidige og fine, og melblandingen var perfekt å bruke i den nye bakeboken "Gøy med glutenfritt" som skulle være for barn og nybegynnere. Jeg tok selv kontakt med Schär og spurte om de ønsket å samarbeide med meg. Det ønsket de.

      Håper dette var et tilfredsstillende svar på spørsmålet ditt. Dersom du er fornøyd med oppskriftene i "100 % naturlig", synes jeg du skal fortsette å bruke dem. Boken "100 % naturlig" har også et større fokus på helsemessig gevinst av et kosthold uten gluten, melk og sukker (dersom man er syk) enn "Gøy med glutenfritt". Titlene indikerer vel kanskje også det. Det er viktig å ha gode, naturlig glutenfrie oppskrifter til enhver anledning :)

      Fortsatt lykke til med det glutenfrie kostholdet!

      Vennlig hilsen Lene

      Slett
  2. Tusen takk for grundig svar :)

    SvarSlett